Boktips; Boktjuven-Markus Zusak.



OMG! Läs den!
Alltså, den här boken... OJ! Läste ut den förra veckan och jag höll på att dö för att den var slut. Livet kändes inte bra längre... nejdå, men den var såå bra!

Den här boken handlar om flickan Liesel Meminger som blir placerad i en fosterfamilj under andra världkriget. Hennes mamma är bortförd till ett koncentrationsläger och hennes lillebror dog på resan dit. Liesel är en boktjuv som stjäl från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek och var hon än kan finna böcker. Dem delar hon med sina grannar när bomberna faller och med juden som göms i hennes källare.

Den här boken handlar om SÅ mycket mer än beskrivningen säger. Jag grät fler gånger och ville inte läsa ut den för att den skulle ta slut. Men jag var bara tvungen! Man får förlja Liesels liv på Himmel straße och hennes kärlek till familj och vänner och de små äventyren hon ger sig ut på och allt hon ser. 
Jag älskar alla karaktärer och författarens sätt att skriva. Troligtvis en av de bäst skrivna böcker jag läst. Han får en att både skratta och gråta.
Jag ber på mina bara knän att ni ska läsa den!
Puss&Kram  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0